‘Hoe kunnen we de groeiende stress, eenzaamheid en ongelijkheid tegengaan? Wetenschappelijk onderzoek naar deze vraag is essentieel. Maar laat dat nu juist het onderzoek zijn dat de afgelopen twee jaar grotendeels heeft stilgestaan. Nu de samenleving weer opengaat, is het tijd om naar de toekomst te kijken. Er zijn concrete plannen nodig om het wetenschappelijk onderzoek naar de ontwikkeling van kinderen weer doorgang te laten vinden en om de klappen van de pandemie op te vangen’, schrijven de twee in hun opiniestuk.
Antipestprogramma’s
‘Voor de onderzoeksvragen is het volgens de psycholoog en pedagoog noodzakelijk om kinderen in levenden lijve te zien: op school met hun klasgenoten, thuis met hun ouders of in een museum met een wetenschapper’, betogen ze. Volgens hen moeten onderzoeken naar interventies op scholen, zoals antipestprogramma’s, snel weer worden opgestart. En langlopende onderzoeken, waarin kinderen meerdere jaren worden gevolgd, moeten zo snel mogelijk weer worden voortgezet.
Kansrijke toekomst
‘Hoe zorgen we ervoor dat alle kinderen, ondanks de ernstige gevolgen van de pandemie, een gelukkige en kansrijke toekomst tegemoet gaan? Het antwoord moet worden gebouwd op het fundament van wetenschappelijk onderzoek. We moedigen wetenschapsfinanciers, universiteiten, scholen en musea aan om de handen ineen te slaan en onderzoek naar sociale ontwikkeling de prioriteit te geven die het verdient.’
Bron: Het Parool